Buku Dia Adalah Kakakku Karya Tere Liye

Kategori: Buku Tere Liye » bukuoriginal.com | 730 Kali Dilihat
Buku Dia Adalah Kakakku Karya Tere Liye Reviewed by csbukuoriginal on . This Is Article About Buku Dia Adalah Kakakku Karya Tere Liye

Jual Buku Dia Adalah Kakakku – Sinopsis Buku  : Buat apa kamu memikirkan apa yang dipikirkan orang lain? Buat apa kamu mencemaskan apa yang akan dinilai orang lain? Kekhawatiran, juga kecemasan yang sejatinya mungkin tidak pernah ada.” Dulu, sekarang, hingga kapan pun, dia adalah kakakku. Tentang seorang kakak yang mengorbankan… Selengkapnya »

Rating: 1.0
Harga: Rp 85.000 Rp 80.000

Pemesanan Juga dapat melalui :
SKU :
Stok Tersedia
0.35 Kg
09-05-2019
Detail Produk "Buku Dia Adalah Kakakku Karya Tere Liye"

Jual Buku Dia Adalah Kakakku – Sinopsis Buku  :

Buat apa kamu memikirkan apa yang dipikirkan orang lain? Buat apa kamu mencemaskan apa yang akan dinilai orang lain? Kekhawatiran, juga kecemasan yang sejatinya mungkin tidak pernah ada.”

Dulu, sekarang, hingga kapan pun, dia adalah kakakku.

Tentang seorang kakak yang mengorbankan apa pun agar adik-adiknya bisa sekolah. Tentang rasa sabar dan penerimaan. Tentang keluarga yang penuh perjuangan.

DIA ADALAH KAKAKKU
Penulis : Tere Liye
Penerbit : Republika
ISBN : 978-602-5734-37-3
Terbit : 2 Oktober 2018
Ketebalan : 398 halaman
Ukuran : 13,5 x 20,5 cm
Sampul : Soft cover

Review Buku :

Ah, apakah mungkin kukomentar tentang buku ini? Sungguh mengusik perasaanku membacanya. Baca dan menangis, baca dan menangis lagi. Dua kali membaca novel ini, dua kali berjuraian air mata.

Pengorbanan seorang kakak untuk 4 orang adiknya yang langsung tiada kaitan darah daging dengannya. Bukannya mudah menjadi Laisa, bekerja keras seawal 3 pagi, semata-mata untuk mencari sesuap nasi untuk menyekolahkan adik-adiknya. Bukannya mudah, Laisa bukannya wanita yang cantik, malahan digambarkan sebagai gadis yang terbantut pembesarannya, gelap, pendek, tidak menarik. Tetapi kekuatan Laisa itu, datang dari hatinya yang tulus, semangatnya yang cekal (yang sungguh cekal!) dan kasih tidak berbelah bahagi kepada keluarganya. Kecekalan dan ketulusan Laisa dapat diukur melalui peristiwa Ikanuri, Wibisana (dua ‘musang’ nakal) yang lari dari rumah dan hampir dibaham harimau. Bagaimana sang harimau dapat memahami naluri kasih sayang seorang kakak terhadap adiknya…Dan di saat akhir kehidupan Laisa sambil menyingkap peristiwa-peristiwa lama. Sungguh menyentuh perasaan!

Siapa kata wanita yang tidak cantik itu selamanya tidak cantik? Siapa yang kata wanita yang tidak bersuami itu wanita malang? Dari perspektifku, Laisa ialah seorang wanita yang cekal, bahagia, amat bahagia dengan keluarga sederhananya walaupun mak dan adik-adik bukannya darah dagingnya. Betapa beruntungnya Laisa kerana adik-adiknya menyayanginya setulus hati. Apakah seorang wanita yang jelek paras rupa itu, jelek juga peribadinya? Bukankah dunia ini hanya sementara? Bahkan betapa sebentarnya nikmat dunia dibandingkan dengan nikmat syurga kelak. Subhanallah

Wahai, wanita-wanita yang hingga usia tiga puluh, empat puluh, atau lebih dari itu, tapi belum juga menikah (mungkin kerana kekurangan fizikal, tidak ada kesmpatan, atau tidak pernah ‘terpilih’ di dunia yang amat keterlaluan mencintai harta dan penampilan wajah.) Yakinlah, wanita-wanita solehah yang sendiri, namun tetap mengisi hidupnya dengan indah, bersedekah dan berkongsi, berbuat baik dan bersyukur. Kelak di hari akhir sungguh akan menjadi bidadari-bidadari syurga. Dan khabar baik itu pastilah benar, bidadari syurga parasnya cantik luar biasa.

…Dan sungguh di syurga ada bidadari-bidadari bermata jeli (al Waqiah: 22)
..Pelupuk mata bidadari-bidadari itu selalu berkedip-kedip bagaikan sayap burung indah. Mereka baik lagi cantik jelita (ar-Rahman: 70)
..Bidadari-bidadari syurga, seolah-olah adalah telur yang tersimpan dengan baik (ash-Shaffat: 49)

(Cik Aini , Goodreads Indonesia)

– jual buku dia adalah kakakku –

Tags: , , , ,

 
Chat via Whatsapp

Chat kami
1
Ada yang bisa dibantu?
Halo 👋
Ada yang bisa kami bantu?